Primii pasi in freelancing

0 Flares Filament.io 0 Flares ×

Te tot gandesti, te tot codesti daca e cazul sa te apuci si tu de freelancing. Parca ai vrea niste proiecte extra la inceput, pe langa job, caci ti-e frica sa sari direct in necunoscut, parca ai vrea o perioada de proba, ori macar niste clienti care sa te caute deja.

Well, daca toti antreprenorii ar fi avut cererea deja pe masa cand se apucau de treaba, nu cred ca am mai fi avut nici Apple, nici Disney, mai nimic. Pentru ca da, freelancingul si antrepenoriatul cer curaj.

Insa pentru a nu fi total panicat si pentru a-ti asigura un minim de succes care sa iti mentina energia vie, e important sa ai in vedere cateva aspecte:

  1. Stabileste clar ce vrei sa faci. Ce-ti place, la ce te pricepi, ce te reprezinta. Si ai grija ca uneori astea 3 nu sunt una si aceeasi, asa ca petrece niste timp sa te intelegi si auto-evaluezi astfel incat sa poti spune oricand oricui te intreaba ce faci tu. Daca dupa ce iti spui numele nu poti defi in cateva cuvinte, maxim o propozitie cu ce te ocupi, ai grija ca s-ar putea sa fii prea extins, prea imprastiat, iar asta nu se vede bine din partea clientului. Nu zic ca tu nu stii sa faci si strategie si SEO si texte si site-uri, poate stii. Insa tu ai avea incredere sa chemi in casa un mester care si zideste si zugraveste si picteaza si face mobila?
  2. Stabileste ce te face fericit. In primul rand stabileste suma minima si suma ok de care ai nevoie pe luna pentru a te putea dedica muncii tale fara frustrari. Apoi stabileste ce tip de proiecte iti dau satisfactie. Si nu in ultimul rand, gandeste-te la un raport intre cele doua, ponderea intre ce ai nevoie clar pentru a face bani si ce pentru a te simti implinit. Stiu, site-urile zen si vorbitorii pe la conferinte zic ca e musai ca cele 2 sa fie una si aceeasi, ca daca nu faci ce-ti place mai bine nu mai faci etc. Situatia din teren e insa diferita. Da, tie ti-o placea sa creezi continut pentru social media, insa ai in vedere ca pentru asta trebuie sa faci plan editorial, sa faci un raport, sa iti asumi niste KPI’s, sa lucrezi cu niste exceluri. Si da, poate nu-ti plac excelurile, insa well, nu prea ai cum fara. La asta ma refer cand zic stabileste-ti ponderea de satisfactii. Bineinteles ca nu iti recomand sa faci seo daca tu esti un strateg bun. ­čÖé
  3. Fii activ. Foarte multi oameni la inceput de drum se sperie si se plang ca nu stiu de unde sa faca rost de clienti. Insa tot ei nu merg la evenimente, nu fac parte din comunitati online si mai ales nu contribuie in aceste comunitati. Pai si atunci, dragilor, cum ati vrea sa va cunoasca clientii si sa vina catre voi? Stiu, inceputul e greu, muncesti mult sa demonstrezi, sa-ti faci portofoliu, sa fii vizibil. Insa doar asa te pot gasi si vedea si aprecia potentialii clienti. Fa-ti un blog in care sa scrii despre nisa ta, chiar daca esti pescar, zugrav, comunicator sau ingrijitor animale. Prin intermediul lui vei putea creste si educa piata in care activezi, vei putea sa faci tot mai multi oameni sa inteleaga cu ce te ocupi si de ce serviciile tale sunt importante. (ps.: ai grija sa nu scrii articole despe cat de bun esti tu, ci despre piata si domeniu, nevoi, cerinte, recomandari). Fa-ti o pagina de Facebook si poate un grup in care sa aduni oamenii interesati de domeniul tau. Citeste mereu si cauta resurse utile pentru comunitatea ta. Fa parte din alte grupuri unde sa contribui cu idei si solutii, nu doar ca sa te promovezi
  4. Nu accepta orice proiect. Mai ales nu le lua pe cele in care nu crezi, ori la care nu te pricepi in totalitate. Asta e calea sigura spre esec.
  5. Pune intrebari. Mereu. Nu, intrebarile nu te fac sa pici de prost, ci te lamuresc legat de proiect si creeaza acelasi punct de plecare si de asteptari si pentru tine si pentru client. Intrebarile puse bine, gandite, structurate (e bine sa iti creezi un brief la care sa raspunda fiecare client inainte de a incepe treaba) te vor ajuta sa duci proiectul pana la cer. Pentru ca doar intelegandu-l complet poti oferi solutia perfecta.
  6. Nu promite mai mult decat poti sau stii. Foarte des vad in jurul meu, probabil din frica de a nu pierde proiecte, oameni care promit si pe mama si pe tata doar ca sa fie siguri ca ramane la ei clientul respectiv. E simplu, n-o sa poti sa-l duci. Ba nu vei avea cunostintele necesare, ba timpul, ba oamenii, ba resursele. Fa-ti timp sa estimezi toate aspectele unui proiect: livrabile, timp, bani, resurse umane, astfel incat sa poti livra la timp cele promise si la calitatea dorita.

In rest, curaj si optimism. Va tin pumnii!

    Leave Your Comment Here