Disciplina in freelancing

0 Flares Filament.io 0 Flares ×

Zilele trecute vorbeam cu o prietena care tocmai si-a incheiat o mica perioada de freelancing, caci s-a angajat, asa cum isi dorea de la inceput. Si-mi zice foarte simpatic: “Nu stiu cum poti sa te tii tu de treaba asta.” referindu-se la “nu stiu cum de nu vrei sa dormi toata ziua, sa te uiti la seriale, sa faci orice numai sa nu muncesti.

Si mi-am amintit de multe discutii cu prieteni si cunoscuti referitor la spatiul de lucru, dar si la impartirea eficienta a timpului.

Intr-adevar sunt multi oameni carora ori nu li se potriveste lucratul de acasa, caci isi gasesc mereu ocazii, motive, pretexte sa mai procrastineze. Daca te afli printre acestia, nu inseamna vreun lucru rau, ci ori ai nevoie de o structura clara in viata ta, de o ierarhie, de un program- asa functionezi tu (si slava cerului ca exista oameni ca tine!), ori ca iti doresti ca mediul de acasa sa ramana unul chill si destinat entertainmentului, nu muncii, caz in care iti gasesti un spatiu de inchiriat sau lucrezi din cafenele.

Ce trebuie sa faci e sa fii foarte sincer tu cu tine, cu nevoile si fericirile tale. Nu te da batut pentru ca societatea comenteaza daca nu-ti poti tine un program, nici cand te numesc workaholic pentru ca poti fi eficient si-ti place ceea ce faci. Cauta doar sa te intelegi, iar apoi solutiile vin: fie le gasesti in carti/pe bloguri/ pe la prieteni, fie iti vor veni natural.

Daca descoperi ca esti un om care are nevoie de lucruri stabilite clar si care sa te oblige, incepe sa creezi un program pe care sa ti-l impui zilnic. Va merge greu la inceput, dar dupa o luna cel mai probabil iti va intra in reflex.

Imi permit sa-ti ofer cateva sugestii legat de ce ai putea face:

  1. Trezeste-te constant la aceeasi ora, una destul de matinala, indiferent daca ai sau nu treaba. In felul asta nu vei mai pierde timp in pat, cafele, trezit la 12, in zilele in care chiar vei avea mult de munca. O buna respectare a orei de trezit iti pastreaza un stil de viata sanatos -somn bun si odihnitor- si te obliga sa-ti gasesti de treaba. Daca te trezesti la 8 in fiecare zi, indiferent de volumul de munca, vei vedea ca in zilele mai libere vei citi mai mult, vei dezvolta idei noi de proiecte, vei contacta mai multi clienti, adic afix ce ziceam: iti gasesti de treaba. 🙂
  2. Stabileste clar mediul de lucru si tine-te de el. Fie ca alegi sa te muti in living, intr-un spatiu de birouri sau o cafenea, asuma-ti alegerea si mergi zilnic la ora stabilita in locul stabilit. Altfel te vei lasa coplesit de pretexte si te vei trezi ori ca platesti degeaba un spatiu, ori ca incepi munca prea tarziu, stii ce zic. Nu-ti lasa partea care vrea sa leneveasca – sa fie flower power – sa preia controlul.
  3. Stabileste mereu deadline-uri pentru task-uri si proiecte. In primul rand stabileste deadline-uri impreuna cu clientii pentru ce ai de predat astfel incat sa plecati la drum cu aceleasi asteptari legate de timp si sa nu te supraaglomerezi. Apoi stabileste deadline-uri si pentru ce-ti propui sa faci zilnic/saptamanal, astfel incat sa nu treaca luni intregi de cand spui: “da, stiu, tot zic sa-mi fac site-ul, dar nu apuc.” De cele mai multe ori nu timpul iti lipseste, ci organizarea.
  4. Foloseste aplicatii de monitorizare a activitatii tale online. (eu o am by default pe cea de la iphone care imi zice cate ore stau saptamanal pe telefon si cum imi petrec timpul asta, dar exista si pentru desktop). In felul asta poti afla cum iti folosesti timpul. Eu am fost socata sa aflu ca media mea de stat pe telefon e de 5 h/zi. Mi se pare enorm. E adevarat ca mai bine de jumatate se duce pe convorbiri, raspunsuri rapide la mailuri, raspuns pe paginile de FB pe care le coordonez, deci munca, dar sunt si cam 2 ore de stat pe retelele sociale si gaming. Inmultit cu 7 zile pe saptamana, petrec 35 de ore pe saptamana pe telefon, dintre cae 14 scrolland aiurea sau cu joculete tampite. (nici macar nu sunt vreo mare gamerita incat sa zic asta e, e pasiunea mea, n-am ce face). Monitorizand cam cat timp petreci online si mai exact pe unde, vei putea sa renunti la ce e nefolositor, sa-ti faci un program clar de taskuri, de ex: de la 9 la 11 doar mailuri, de la 11-13 doar social media (daca lucrezi in domeniu :P) si tot asa si vei vedea ca-ti va ordona mult si structura gandirii si timpul. 

Eu din fericire nu am intampinat probleme in zona de disciplina pentru ca am fost riguroasa de cand ma stiu. (mai putin partea cu telefonul la care lucrez) Insa am primit intrebari multe si despre: “Cum faci sa nu cazi in delasare, sa te organizezi?” si de aceea am indraznit sa-ti sugerez niste solutii.

Nu am avut parinti care sa ma impinga de la spate, sa ma controleze, sa ma conditioneze si ca atare mi-am format singura stilul de a tine pasul si de a performa. Bineinteles ca puteam alege si calea delasarii, daca tot nu ma verifica nimeni, insa mi-a placut mereu sa invat si mi-am dorit constant sa fiu cea mai buna, asa ca rigoarea si munca pentru performanta a inceput din clasa I. (Multumesc, mama, tata, ca nu m-ati bazait, iar acum sunt freelancer si datorita voua).

In clasa I veneam de la scoala pe la 12-1 si uneori ma apucam de teme chiar inainte sa mananc. Asa ma simteam eu in siguranta, sa le stiu pe toate terminate, in regula. Alteori mai apucam sa ciugulesc ceva, ba chiar sa trag si un pui de somn, dar de cele mai multe ori toate astea trebuiau sa astepte. In clasa a 2a am inceput de una singura sa imi dau si sa fac teme suplimentare – in primul rand pentru ca scriam urat si ma scotea din minti sa nu fiu apreciata si pentru asta, si apoi pentru ca am schimbat scoala si cei din noua clasa erau ceva mai inainte cu materia scoalara, asa ca am tras tare sa-i ajung.

Pe la liceu am facut meditatii la engleza pentru ca mi-am dorit eu si pentru ca nu ma simteam suficient de pregatita si acolo am uimit din nou cu cererea de exercitii suplimentare, desi eram in anii de start si nu aveam vreun examen greu de pregatit pentru acest subiect.  Deci, pe scurt, eu sunt riguroasa de cand ma stiu, nu simt nevoia sa ma impinga nimeni, ba chiar ma deranjeaza de foarte multe ori cand sunt “bazaita” pe un subiect pe care il fac brici, de ani de zile si mai ales am demonstrat deja ca sunt de incredere. Unul dintre motivele pentru care sunt freelancer e chiar asta, pot sa fac ce vreau, cand vreau, important e ce livrez, nu procesul de la mine de acasa.

Totodata, pentru mine lucrul de acasa este extrem de eficient. Economisesc 2 ore pe care le-as fi pierdut pe drum (dimineata si seara) si minim o ora jumatate pe care le petreceam pe la cafele, masa, sa nu mai vorbesc despre meetinguri inutile. In felul asta pot: ori sa muncesc mai mult intr-o zi, ori sa am mai mult timp pentru mine si ce ma fericeste ca om: plimbare cu bicla, iesit cu prietenii, citit, somn mai lung etc.

Pe scurt, un pic de ordine si disciplina nu strica, depinde doar de structura si nevoile tale. Pana data viitoare, spor la trezit dimineata devreme. 🙂

  • Razvan Stan

    Eu folosesc RescueTime, pe laptop de cativa ani buni si pot sa vad exact cat timp petrec pe aplicatii, care e randamentul si in ce perioada. La mine sunt saptamani si saptamani, de regula dupa o saptamana in care trag tare, 60h+ urmeaza 1-2 saptamani in care randamentul e sub mediee. Am invatat sa integrez asta in bioritmul meu si astfel imi planific anumite activitati.

Leave Your Comment Here